Passa al contingut principal

Circuit o comunitat?

Arranca, frena i clàxon! Els fans dels Simpsons segur que recordeu aquesta mítica escena. Però això no només passa a Springfield. Cada dia als carrers de Vilafranca es generen cues en hores punta dignes d’una ciutat molt més gran. El motiu? Entre altres coses, que s’ha convertit en un centre neuràlgic per a les autoescoles més enllà del Penedès.
Segons un article recent a la premsa, fins a 75 autoescoles venen aquí a examinar. I evidentment, moltes d’elles també a practicar. Sembla que a Vilafranca, capital del vi, també li rima capital del carnet de conduir.

Està molt bé que la gent de Vilafranca i dels pobles propers puguin practicar i examinar-se sense haver de desplaçar-se lluny. Però això no pot justificar que la ciutat s'ompli d'autoescoles de fora que ens porten totes les conseqüències negatives de trànsit, contaminació i ocupació d’espai públic.

Les autoescoles, majoritàriament foranes, no paguen individualment per fer servir els carrers de Vilafranca, sinó que és l'associació que les agrupa qui abona la quantitat anual de només 1.200 euros. Una xifra del tot simbòlica si tenim en compte que Vilafranca assumeix els costos i el retorn que rep és irrisori.

Cal preguntar-nos quin model de ciutat volem. Ser referents en mobilitat activa i sostenible o convertir-nos en un circuit gegant de pràctiques? La política local no pot limitar-se a redactar plans. Ha d’aplicar-los de veritat, transformant la ciutat per situar el benestar dels ciutadans al centre.

I això també vol dir regular millor les autoescoles i repartir equitativament les proves en altres municipis. Al mateix temps, cal garantir alternatives reals de mobilitat per a tothom. És evident que moltes persones de la comarca necessiten arribar a Vilafranca amb cotxe per fer vida, i això ha de continuar sent possible. Però això no pot servir d'excusa per renunciar a una ciutat més ordenada i sostenible. Si anar en bicicleta o fer servir transport públic fos més fàcil, segur i còmode, potser molts cotxes no serien necessaris.

En definitiva, no es tracta de triar només entre autoescoles o bicicletes. Es tracta de tenir una ciutat pensada per a les persones. El problema no és que s’aprengui a conduir, sinó que estiguem desaprenent a viure la ciutat. I per revertir això cal voluntat política.


Article publicat al diari @el3devuit el 6 de juny de 2025

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'elefant es fa gros

Diumenge passat les eleccions legislatives a França ens recordaven l'elefant dins de l'habitació. A Europa, l'extrema dreta continua conquerint quotes de poder i ja no és una anècdota. 'No passaran', cridaven milers de manifestants a París, després d’una primera volta on guanyava l'extrema dreta de Le Pen. Però el fet és que ja han passat en certs països i el seu marc discursiu va agafant. La història són cicles que es repeteixen si no es té memòria. Europa ja va viure el feixisme, i ara torna a amenaçar amb moviments xenòfobs que promouen el racisme i l'exclusió desacomplexadament. I Catalunya no se n'escapa. L'extrema dreta d'Aliança Catalana ja té representació al Parlament de Catalunya. I no per casualitat. L'altaveu de l'alcaldia de Ripoll, la promoció del partit per part de certs mitjans de comunicació i el blanqueig de propostes seves per part de certa dreta, l'han 'normalitzat' i publicitat. Un altaveu que ha tingut el...

El càstig de fer el que és correcte

  Fer paral·lelismes entre l’actualitat i les sèries de televisió que veiem és molt comú. Darrerament, he vist la minisèrie de televisió “Show me a hero”. Una sèrie ambientada a Yonkers (Nova York) des de 1987 a 1993. En aquesta, Nick Wasicsko, l’alcalde més jove dels Estats Units, amb només 28 anys, ha d’aplicar una sentència judicial per construir habitatges protegits en diferents barris de classe mitja per a persones sense recursos, en la major part, per a persones negres en barris de persones blanques. No he pogut evitar fer el paral·lelisme amb la situació actual a molts municipis del país, on la segregació és una la problemàtica molt comuna. Aquesta va en contra del concepte de la “Catalunya sencera”, que el Govern de la Generalitat fa temps que predica. Aquesta voluntat de governar per a tothom, malgrat sembli una obvietat, no la podem traslladar a molts municipis. Un exemple el veiem a la sèrie. Els intents d’acabar amb la segregació racial acabaran generant tensió entr...

Normalitat al servei

Dilluns es va produir un fet inèdit a tota la península. Dos Estats van quedar sense electricitat a causa d’una apagada general. Malgrat la gravetat de la situació, molts serveis essencials com els hospitals o escoles van poder continuar funcionant gràcies a generadors i protocols d’emergència. Tanmateix, hi va haver un servei que va tornar a evidenciar les seves mancances, el conegut servei de Rodalies de Catalunya operat per Renfe. Dimarts al matí, mentre els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya restablien pràcticament la totalitat del servei, Rodalies continuava completament paralitzada. Cap línia circulava, cap previsió clara del seu restabliment i, per acabar-ho d’adobar, la seva aplicació oficial informava que el servei es prestava amb normalitat. Un contrast que per desgràcia no va sorprendre a uns usuaris acostumats a la normalitat d’un sistema ferroviari ineficient. Bàsicament, perquè si parlem de normalitat, parlem que Rodalies ha acumulat centenars d’incidències greus...