Passa al contingut principal

L’aïllament forçat del Penedès

Despertes aviat i abans de posar un peu a terra, mires el mòbil amb una pregunta a la ment: “Com anirà avui el tren? Passarà o no?”. Aquesta és la rutina diària de centenars de persones al Penedès que intenten moure’s en un sistema de transport públic en fallida. Si tens sort, el tren arribarà amb un retard raonable (15 minuts), però res et garanteix que no es pari durant el trajecte.
Cansats de viure aquest esport de risc diari molts han optat per agafar el bus. Però la capacitat és clarament insuficient per a la demanda i implica anar amb 30m d’antelació per assegurar-te un lloc i no quedar-te a terra. I per amanir-ho, l’augment d’usuaris al bus no ha anat acompanyat d’una millora del servei. Al contrari, Monbus, que gestiona bona part del servei ofereix un servei ineficient, amb vehicles que sovint deixen molt a desitjar. Això es tradueix en viatges incòmodes i trajectes que s’eternitzen, especialment pels taps habituals a l’entrada de Barcelona, doblant el temps d’un trajecte que hauria de ser de 40 minuts. Això acaba motivant als que s’ho poden permetre a fer ús del cotxe i engreixar el col·lapse de l’AP-7.
Aquest drama que aïlla el Penedès no és casualitat, és conseqüència que les Rodalies catalanes han estat infrafinançades durant dècades per l’Estat espanyol, fet que ha portat el servei a un estat lamentable: trens que no passen, vies saturades i una infraestructura que no dona més de si. Però aquí no s’acaba la història. Part del desastre ve també de casa: l’any 2003, després de perdre les eleccions, el govern de CiU va firmar concessions de transport amb empreses com Monbus per 25 anys. Aquesta decisió ens ha condemnat a un servei que no està a l’altura de les necessitats del territori.
Aquesta situació no només afecta la mobilitat, sinó també la qualitat de vida. Cada minut que perdem fent cua per un bus o esperant un tren que no arriba és temps que no podem dedicar a treballar, estudiar o simplement viure. Com pot ser que Vilafranca, amb una ubicació estratègica entre Barcelona i Tarragona, estigui patint aquest caos diari? Mereixem un transport públic que funcioni, que ens permeti arribar a temps i, sobretot, que no ens robi temps de vida.
Article publicat al diari @el3devuit el 5 de desembre de 2024

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'elefant es fa gros

Diumenge passat les eleccions legislatives a França ens recordaven l'elefant dins de l'habitació. A Europa, l'extrema dreta continua conquerint quotes de poder i ja no és una anècdota. 'No passaran', cridaven milers de manifestants a París, després d’una primera volta on guanyava l'extrema dreta de Le Pen. Però el fet és que ja han passat en certs països i el seu marc discursiu va agafant. La història són cicles que es repeteixen si no es té memòria. Europa ja va viure el feixisme, i ara torna a amenaçar amb moviments xenòfobs que promouen el racisme i l'exclusió desacomplexadament. I Catalunya no se n'escapa. L'extrema dreta d'Aliança Catalana ja té representació al Parlament de Catalunya. I no per casualitat. L'altaveu de l'alcaldia de Ripoll, la promoció del partit per part de certs mitjans de comunicació i el blanqueig de propostes seves per part de certa dreta, l'han 'normalitzat' i publicitat. Un altaveu que ha tingut el...

El càstig de fer el que és correcte

  Fer paral·lelismes entre l’actualitat i les sèries de televisió que veiem és molt comú. Darrerament, he vist la minisèrie de televisió “Show me a hero”. Una sèrie ambientada a Yonkers (Nova York) des de 1987 a 1993. En aquesta, Nick Wasicsko, l’alcalde més jove dels Estats Units, amb només 28 anys, ha d’aplicar una sentència judicial per construir habitatges protegits en diferents barris de classe mitja per a persones sense recursos, en la major part, per a persones negres en barris de persones blanques. No he pogut evitar fer el paral·lelisme amb la situació actual a molts municipis del país, on la segregació és una la problemàtica molt comuna. Aquesta va en contra del concepte de la “Catalunya sencera”, que el Govern de la Generalitat fa temps que predica. Aquesta voluntat de governar per a tothom, malgrat sembli una obvietat, no la podem traslladar a molts municipis. Un exemple el veiem a la sèrie. Els intents d’acabar amb la segregació racial acabaran generant tensió entr...

Normalitat al servei

Dilluns es va produir un fet inèdit a tota la península. Dos Estats van quedar sense electricitat a causa d’una apagada general. Malgrat la gravetat de la situació, molts serveis essencials com els hospitals o escoles van poder continuar funcionant gràcies a generadors i protocols d’emergència. Tanmateix, hi va haver un servei que va tornar a evidenciar les seves mancances, el conegut servei de Rodalies de Catalunya operat per Renfe. Dimarts al matí, mentre els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya restablien pràcticament la totalitat del servei, Rodalies continuava completament paralitzada. Cap línia circulava, cap previsió clara del seu restabliment i, per acabar-ho d’adobar, la seva aplicació oficial informava que el servei es prestava amb normalitat. Un contrast que per desgràcia no va sorprendre a uns usuaris acostumats a la normalitat d’un sistema ferroviari ineficient. Bàsicament, perquè si parlem de normalitat, parlem que Rodalies ha acumulat centenars d’incidències greus...