La primera connexió que va tenir Vilafranca del Penedès amb Barcelona i Tarragona per via ferroviària va ser l’any 1865. El tren que circulava per primera vegada per la capital del vi ho feia en un trajecte de 65 minuts.
158 anys després, el temps de trajecte entre Vilafranca i Barcelona segueix sent de 65 minuts (per arribar a l’estació de Sants). És veritat que existeixen més parades de tren en aquesta línia, però permeteu-me pensar que després d’un segle i mig, ens mereixem ser més ambiciosos. I crec fermament que ens ho mereixem per diferents motius.
En primer lloc, perquè podem parlar d’un servei de transport públic gestionat per l’Estat Espanyol desastrós. Basat en retards, avaries i trens fantasmes. Un calvari per la gent que utilitzem aquesta via per anar a treballar, estudiar o altres motius.
En segon lloc, és una injustícia que guanya pes quan veiem que Espanya es situa en segona posició en el rànquing mundial d’alta velocitat (línia d’AVE), només per darrere de la Xina. Una alta velocitat infrautilitzada i deficitària.
En tercer lloc, perquè l’Estat Espanyol encapçala també el rànquing de promeses incomplertes. Fa més de 15 anys que es va comprometre a invertir 4.000 milions a Rodalies, i només un 36% ha estat executat. Malgrat ara intenta tapar el servei ineficient amb gratuïtats del servei fins les eleccions municipals i de l’Estat.
En quart lloc, el fet que la competència de la línia R4 i la major part de Rodalies sigui de l’Estat i aquests no vulguin cedir la competència, provoca que no es pugui revertir la situació des de la Generalitat. Per tant, ni fa ni deixa fer.
En cinquè lloc, perquè veiem que les línies ferroviàries que son competència de la Generalitat, com la del Vallès, es poden permetre parlar de “metro del Vallès”, quan es refereixen al servei ferroviari que els connecta entre sí amb Barcelona. I poden perquè disposen d’un tren cada 5 minuts, a diferència del Penedès, que tenim dos trens per hora, en cas que funcionin.
I per últim, però no menys important, no crearem una nova mentalitat en mobilitat per avançar cap a un model més sostenible si no podem oferir un bon servei de transport públic. Un bon servei com el que la Generalitat ja ha anunciat per connectar la Vegueria. Tant bon punt acabin les obres de la C-15, s’implementarà un autobús exprés que connectarà Igualada, Vilafranca i Vilanova.
En definitiva, quan la política es fa des del territori i pensant en el territori, deixem enrere les promeses buides. Perquè el futur anant per la via dels de sempre ja el coneixem i és més necessari que mai prendre el comandament per disposar d’un servei just.
Article publicat al diari @el3devuit el 3 de març de 2023
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada